Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje wracają do Dąbrowy Górniczej 19 lutego. Pasażerowie pojadą po raz pierwszy wagonami niskopodłogowymi

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tramwaje pojawiły się wcześniej w Dąbrowie Górniczej w ramach przejazdów technicznych

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tramwaje pojawiły się wcześniej w Dąbrowie Górniczej w ramach przejazdów technicznych Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE PAS
Po zakończeniu przebudowy całego układu komunikacyjnego tramwaje wracają znów na tory w Dąbrowie Górniczej. Nowe torowisko jest gotowe na przyjęcie ruchu tramwajowego, dlatego od poniedziałku 19 lutego tramwaje linii nr 21, 22 i 28 znów będą wozić dąbrowian po ich mieście. Nowością będą też wagony niskopodłogowe, które wcześniej do Dąbrowy Górniczej nie kursowały.

Nowe torowisko tramwajowe pojawiło się w całej Dąbrowie Górniczej

Kompleksowa przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej objęła odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem, wzdłuż al. Piłsudskiego, ul. Królowej Jadwigi i ul. Sobieskiego. Zmodernizowany odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 4600 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa objęła około 10 tysięcy metrów toru pojedynczego.

Inwestycja jest wspólnym przedsięwzięciem spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza, które jest inwestorem dla części drogowej tej ogromnej inwestycji. Prace rozpoczęły się w połowie listopada 2021 roku, a generalnym wykonawcą jest krakowska firma ZUE S.A. Zadanie tramwajowe jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.

– Wprawdzie zakładaliśmy, że inwestycja zostanie ukończona nieco wcześniej, jednak już na etapie realizacji zaszły istotne zmiany w projekcie zakresu miejskiego, co finalnie wpłynie bardzo pozytywnie na płynność i bezpieczeństwo ruchu w mieście, więc warto było dołożyć nieco czasu, by zyskać świetny układ drogowo-torowy. Jesteśmy zadowoleni, że mimo różnych trudności i wyzwań, generalny wykonawca stanął na wysokości zadania i zrealizował prace w dobrym tempie – zauważa Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Tramwaje niskopodłogowe na liniach 21,22 i 28 będą kursować od 19 lutego

jak informują Tramwaje Śląskie od poniedziałku 19 lutego wyczekiwany przez dąbrowian ruch tramwajowy zostanie przywrócony. Od tego dnia wprowadzona zostanie całkiem nowa organizacja ruchu tramwajów:

  • tramwaje linii nr 21 będą kursować w relacji: Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • tramwaje linii nr 22 będą kursować na trasie: Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • tramwaje linii nr 28 będą kursować w relacji: Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • zastępcza linia autobusowa nr T-21zostanie zlikwidowana.

Co istotne, na wszystkich trzech liniach pojawią się wagony niskopodłogowe, znacząco poprawiając komfort korzystania z komunikacji tramwajowej.

Torowisko wykonane zostało w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnie oraz przy przystankach tramwajowych ułożono prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostały nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

Przebudowanych zostało 16 peronów przystankowych. W tym cztery perony na dwóch zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż. Wybudowane zostały trzy nowe perony przystankowe, zamontowano smarownice torowe, przebudowano układy odwodnieniowe oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Urzędzie Pracy w rejonie ulicy Sobnieskiego przebudowana została pętla wraz z torem odstawczym.

W zakresie miejskim zadanie objęło m.in.: przebudowę układu drogowego wraz z likwidacją sygnalizacji świetlnych i przebudową skrzyżowań na skrzyżowania o ruchu okrężnym, budowę i przebudowę chodników, dróg pieszo-rowerowych, dróg dla rowerów oraz zieleńców, przebudowę przejścia podziemnego na Manhattanie, likwidację barier architektonicznych w postaci dwóch kładek oraz czterech przejść podziemnych a także budowę wyniesionych przejść dla pieszych oraz nowoczesnego układu oświetlenia ulicznego.

– Naszym celem było uspokojenie ruchu samochodowego na głównej osi transportowej miasta, stworzenia infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom, zintegrowania komunikacji autobusowej z tramwajową oraz wprowadzenia komunikacji tramwajowej na wyższy poziom dzięki nowoczesnym torowiskom oraz wygodnym niskopodłogowym tramwajom, które będą teraz kursować po naszym mieście – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Kończący się projekt łączy się także z innymi inwestycjami miejskimi, jak budowa centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudowa układu drogowego, a także z inwestycjami tramwajowymi, jak przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka oraz remont fragmentu torowiska w kierunku Huty Katowice.

Tramwaje będą mieć zawsze pierwszeństwo na rondach

Cała inwestycja, choć prawie gotowa, nie została jeszcze zakończona. Końcowe prace ze względu na warunki atmosferyczne zostaną wykonane wiosną. To grubowarstwowe malowanie poziomego oznakowania jezdni i nasadzenia zieleni. Miasto czeka też jeszcze na montaż ostatnich lamp oraz regulację sterowników. Inwestycja nie została jeszcze w całości odebrana.

- Zrobimy to dopiero, gdy wykonawca usunie wszystkie usterki – podkreśla prezydent Dąbrowy Górniczej.

Okazało się też, że policja do realizowanego projektu wniosła uwagi, w kilkunastu miejscach miasto zobowiązane zostało do montażu znaków nad jezdniami na wysięgnikach.

- Minusowa temperatura przez dość długi czas uniemożliwiała jednak wykonanie fundamentów i betonowych wylewek pod wysięgniki. Nowa organizacja ruchu została już zatwierdzona, a jedenaście wysięgników wraz ze znakami nad jezdniami jest gotowych. Dlatego poinformowaliśmy ZTM, że tramwaje mogą wracać do Dąbrowy Górniczej – informował na początku lutego Marcin Bazylak.

Jednocześnie wybudowanych zostało osiem wspomnianych nowych rond w mieście, które zastąpiły dotychczasowe skrzyżowania. I to właśnie ich odpowiednie oznakowanie dla kierowców i motorniczych, by nie dochodziło do kolizji i wypadków, stanowiło największe wyzwanie w ostatnich tygodniach.

Nowa, dobra organizacja ruchu jest bardzo istotna, bowiem po powrocie do miasta tramwaje linii 21,22 i 28 zawsze będą mieć pierwszeństwo przed kierowcami samochodów i innych pojazdów. Będzie to spore wyzwanie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, zarówno samych dąbrowian, jak i tych, którzy przejeżdżają przez Dąbrowę Górniczą tylko od czasu do czasu.

Tramwaje będą mieć pierwszeństwo m.in. na nowym rondzie przy targowisku miejskim, gdzie ul. Królowej Jadwigi krzyżuje się z al. Piłsudskiego, al. Majakowskiego oraz ul. Poniatowskiego, na rondzie łączącym al. Piłsudskiego z ul. Graniczną, kolejnym rondzie, łączącym al. Piłsudskiego z ul. Morcinka i Leśną a także dwóch kolejnych nowych rondach, a więc skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Tysiąclecia a także al. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka oraz Wiśniową, na Rondzie Budowniczych Huty Katowice.

Tramwaje po raz pierwszy po dwuletniej przerwie pojawiły się znów w mieście w październiku 2023 roku. Przejazd techniczny miał pozwolić na sprawdzenie czy ułożone torowisko spełnia wszystkie wymogi i zachowuje parametry, pozwalające na bezpieczny transport pasażerów.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto