Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej przebudują całe torowisko tramwajowe. To ponad 10 km toru pojedynczego. Umowa na pierwszy etap podpisana

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej wymienione zostanie całe torowisko tramwajowe. Na początek na odcinku od ul. Kasprzaka do alei Róż. W poniedziałek 27 września podpisana została w tej sprawie umowa

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej wymienione zostanie całe torowisko tramwajowe. Na początek na odcinku od ul. Kasprzaka do alei Róż. W poniedziałek 27 września podpisana została w tej sprawie umowa Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W poniedziałek 27 września w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej podpisana została umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi wraz z całym torowiskiem tramwajowym. Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 75,9 mln zł przebuduje firma ZUE SA z Krakowa. Będzie to kolejny element gruntownych zmian komunikacyjnych w mieście, mających ułatwić pasażerom dostęp do przejazdów autobusami i tramwajami oraz poprawić komfort jazdy, a także umożliwić bezpieczne i bezkolizyjne poruszanie się rowerami.

Nowe torowisko, zintegrowane przystanki i tramwaje niskopodłogowe

Dlatego właśnie zmodernizowane torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; nowe ronda, udogodnienia dla pieszych i rowerzystów; łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów ma być efektem wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza. Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Na etapie przetargu został on jednak podzielony na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Firmy, które podejmą się tego przedsięwzięcia, zostały wyłonione podczas przetargu zakończonego aukcją elektroniczną. Na początek prace obejmą odcinek od ul. Kasprzaka do alei Róż.

- Umowa dotyczy odcinka od Gołonoga do alei Róż. To bardzo długi odcinek, który od początku swojego powstania, kiedy budowana była Huta Katowice, przechodził tylko drobne remonty, ale nigdy nie był w pełni zmodernizowany. Zauważyliśmy już, że tramwajem zaczęło podróżować coraz mniej mieszkańców, a wiemy, że ta inwestycja spowoduje, że tramwaje stanie się głównym środkiem transportu publicznego w tym rejonie – mówił Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania.

- Ta inwestycja to znaczący element modernizacji torowisk w całym regionie, pozwalający na podniesienie świadczonych przez nas usług. Umożliwi wprowadzenie do Dąbrowy Górniczej taboru niskopodłogowego, a co za tym idzie zwiększy dostępność do przewozów dla pasażerów, także tych z ograniczonymi możliwościami poruszania się – mówił Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

- Torowisko zostanie wymienione w nowych, proekologicznych technologiach, które ograniczą w znacznym stopniu emisję wibracji i hałasu. Na niektóre przystanki wjedzie także autobus, co sprawi, że łatwiej będzie się można przesiadać. Oczywiście wymienione zostaną też słupy trakcyjne, co w dużym stopniu poprawi zasilanie tej linii. Wprowadzenie niskopodłogowego, klimatyzowanego taboru zwiększa bowiem zapotrzebowanie na energię. Dlatego także musimy tutaj poprawić kwestie związane ze stabilnością zasilania. Koszt brutto po stronie Tramwajów Śląskich to niecałe 23 mln zł, a resztę wydatków poniesie miasto w związku z przebudową infrastruktury drogowej – dodał.

Nie tylko zmiany dla pasażerów tramwajów

- Linia tramwajowa to jedno, ale obok niej zmodernizowana zostanie cała nakładka drogowa, pojawią się nowe ronda, zintegrowane przystanki, nowe oświetlenie, przystanki, przejścia dla pieszych, nowe miejsca parkingowe wzdłuż całej osi miasta. Dlatego właśnie przeznaczamy ponad 50 mln zł z budżetu miasta, by ta modernizacja była kompleksowa, Wykonawca może już wchodzić na plac budowy, natomiast wcześniej pozostaje jeszcze kwestia poinformowania o tych zmianach mieszkańców, zgód, które trzeba uzyskać, organizacji ruchu, komunikacji zastępczej. Na pewno cała oś miasta będzie przejezdna, ale będą zawężenia jezdni, przekładka ruchu na jeden kierunek, przy zamknięciu drugiego – mówił Marcin Bazylak.

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, dróg pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

ZUE ma doświadczenie w przebudowie torowisk

– Mamy 30 lat doświadczeń w tego typu realizacjach. W regionie przebudowywaliśmy ostatnio m.in. torowiska w Zabrzu i budowaliśmy katowickie Centrum Przesiadkowe Zawodzie. Nie mogę obiecać, że modernizacja w Dąbrowie Górniczej nie spowoduje utrudnień, mogę jednak zapewnić, że zrobimy wszystko, by zrealizować zadanie na najwyższym poziomie i w założonym terminie – podkreślił Wiesław Nowak, prezes zarządu firmy ZUE S.A.

Jak dodaje, w poniedziałek 27 września, raz jeszcze oglądał cały odcinek, który jego firma będzie w Dąbrowie Górniczej przebudowywać. Nie miał wątpliwości, że remont jest koniecznością, bo stan torowiska tramwajowego, co zresztą od lat podkreślają sami mieszkańcy, pozostawia bardzo wiele do życzenia.

Wszystko ma być gotowe do końca 2022 roku

Zgodnie z umową prace między aleją Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku.

- Zakończymy te prace zgodnie z kontraktem, natomiast doświadczenie mówi, że niestety prace w centrach miast charakteryzują się dużą nieprzewidywalnością. Ma to związek z dużą ilością niezidentyfikowanej wcześniej często infrastruktury podziemnej. Konieczność usuwania kolizji może spowodować to, że ten termin się trochę wydłuży – przyznał Bolesław Knapik.

Zadanie pn. „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości.

Jak zadeklarował Bolesław Knapik za około dwa tygodnie rozstrzygnięte zostaną wszystkie kwestie dotyczące przebudowy drugiego odcinka dąbrowskiego torowiska. Wówczas możliwe będzie podpisanie kolejnej umowy na modernizację kolejnego odcinka torowiska tramwajowego w mieście, do alei Róż do granicy z Będzinem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto