Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wymienią całe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej. Wykonawcy wybrani. Kiedy początek prac w terenie?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej wymienione zostanie torowisko tramwajowe prowadzące przez całe miasto

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej wymienione zostanie torowisko tramwajowe prowadzące przez całe miasto Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE PAS/A.Ujdak/UMDG
Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej czekają na rozpoczęcie największej w historii miasta “tramwajowej” inwestycji, po zakończeniu której wymienione zostanie torowisko niemal w całym mieście. Pierwsze sygnały mówiły o tym, że może się zacząć już w wakacje. Teraz wiadomo, że stanie się to nieco później.

Jest to wspólna inwestycja spółki Tramwaje Śląskie i miasta Dąbrowa Górnicza. We wspólnym przetargu na wyłonienie wykonawców tych zadań wyłonieni zostali generalni wykonawcy. Odcinki od pętli KWK Paryż do alei Róż i od alei Róż do ul. Kasprzaka są bowiem traktowane jako dwa odrębne zadania.

Początkowo aż sześć firm chciało przebudować cały główny układ drogowy w Dąbrowie Górniczej, od granicy z Będzinem aż do wspomnianego osiedla Kasprzaka. Tyle właśnie ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku 5 kilometrów (10 km toru pojedynczego). Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferowali ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – stopniowo obniżali swoją propozycję wyjściową. Firmy, które złożyły oferty w przetargu, przystępując do licytacji, licytowały w dół od kwoty oferty, jaką złożyły. Postąpienie zgodnie z zapisami SIWZ miało miejsce co 150 tysięcy złotych brutto.

Dwa zadania, dwóch różnych wykonawców

Ostatecznie w trakcie aukcji elektronicznej zwycięzcą w ramach zadania „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż” - zadanie nr 2.5 została spółka Silesia Invest z Gliwic. Cena oferty brutto wyniosła 75 mln 900 tys. zł. Gwarancja obejmuje 84 miesiące.

Przedsięwzięcie pod nazwą: „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej, na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka" - zadanie nr 2.6 zyskało natomiast najlepszą ofertę w postaci tej, którą zaoferowała spółka ZUE z Krakowa. Cena oferty brutto wyniosła 76 mln 243 tys. zł Gwarancja tutaj także określona została na 84 miesiące.

Kiedy pierwsze prace i wymiana torowiska?

Kiedy zatem można się spodziewać pierwszych prac w terenie?

- Aktualnie trwa kontrola prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w zakresie tych przetargów. Jeśli kontrola zakończy się pomyślnie, będziemy mogli przystąpić do podpisania umów z wykonawcami. Termin rozpoczęcia prac oraz szczegóły ich realizacji, w tym ramowy harmonogram, wykonawcy przedstawią po podpisaniu umów – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie

.

Nieoficjalnie mówi się, że inwestycja może się rozpocząć pod koniec września. Do rozstrzygnięcia pozostaje także to, gdzie będzie jej początek. W śródmieściu trwają prace przy budowie centrum przesiadkowego oraz nowej drogi za Hutą Bankową, tak więc, by nie komplikować jeszcze bardziej sytuacji kierowców, mówi się, że najpierw wymieniony zostanie odcinek torowiskak od strony Gołonoga. Z drugiej strony przy Powiatowym Urzędzie Pracy powstaje nowe rondo, przez środek którego prowadzi linia tramwajowa. By ta część nowego miejskiego układu drogowego była wykonana w całości, najlepiej byłoby więc zacząć wymianę torowiska na ul. Sobieskiego. Jak będzie w rzeczywistości? O tym przekonamy się już za kilka tygodnia. To, co już pewne, to fakt, że kierowców i pieszych czekać będą kolejne utrudnienia. Finalnie, kiedy powstanie cała nowa infrastruktura komunikacyjna, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, nowe, zaplanowane ronda, ma jeździć się po mieście lepiej. Na to przyjdzie nam jednak poczekać co najmniej kilkanaście miesięcy.

Rewolucyjna zmiana, to będzie zupełnie inny układ drogowy w całym mieście

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum (potem też w Gołonogu), tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową.

W ramach planowanych zmian Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Co zrobią Tramwaje Śląskie, a co miasto?

Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

  • budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
  • częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
  • przebudowę oświetlenia drogowego;
  • przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe;
  • przebudowę pozostałych skrzyżowań;
  • przebudowę istniejących zjazdów;
  • budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”;
  • budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”;
  • przebudowę przejścia podziemnego na Redenie
  • rozbiórkę przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”;
  • rozbiórkę przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka.

Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.

Po stronie miasta zadanie obejmuje:

  • budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
  • częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
  • przebudowę oświetlenia drogowego,
  • przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
  • przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
  • przebudowę ronda Merkury;
  • przebudowę pozostałych skrzyżowań;
  • przebudowę istniejących zjazdów;
  • budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowego przy CH Pogoria;
  • budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
  • rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
  • rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
  • rozbiórkę przy kładki przy CH Pogoria;
  • przebudowę przejścia podziemnego w centrum;
  • przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
  • budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”.

Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto