Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmiany na przebudowywanej w ekspresówkę DK 1 w Dąbrowie Górniczej. Kierowcy nie przejadą już ul. Kusocińskiego

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Skrzyżowanie DK 1 z ul. Kusocińskiego zostało zamknięte. DK 1 jest w trakcie przebudowy do parametrów drogi ekspresowej

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Skrzyżowanie DK 1 z ul. Kusocińskiego zostało zamknięte. DK 1 jest w trakcie przebudowy do parametrów drogi ekspresowej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
W poniedziałek 5 lipca wprowadzona została nowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Kusocińskiego i DK 1 w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach. Przejazd ulicą Kusocińskiego przez DK 1 został zamknięty. Wyjątek stanowią autobusy oraz pojazdy budowy. DK 1 w tym rejonie zostanie zawężona do jednego pasa ruchu w każdym kierunku.

Droga zostaje zamknięta z uwagi na przebudowę DK 1 do parametrów drogi ekspresowej. Nad DK 1 zostanie wybudowana natomiast kładka dla pieszych. Zlikwidowana będzie z kolei docelowo możliwość skrętu w ul. Kusocińskiego w kierunku Ząbkowic oraz Antoniowa.

Wykonawcą inwestycji, prowadzonej na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jest Budimex. Firma zobowiązała się do przeprowadzenia prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy, która została podpisana 11 września 2020 roku. Do okresu realizacji robót nie wlicza się sezonów zimowych. Czas projektowania nie jest objęty tym wyłączeniem. Uwzględniając te terminy GDDKiA przyjmuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 roku. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Wykonawca w ramach inwestycji będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany nowy węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria.

W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Prawie siedmiokilometrowy odcinek drogi krajowej nr 1 między Dąbrowa Górniczą i Podwarpiem zmieni się więc w ekspresówkę. A to oznacza m.in, że droga będzie miała większą nośność. Po przebudowie trasa bez problemu wytrzyma nacisk 115 kN/oś. A to z kolei oznacza, że będą mogły tędy przejeżdżać nawet najcięższe pojazdy.

Nowa S1 będzie dwujezdniową trasą szybkiego ruchu z około 2,5-metrowej szerokości pasem awaryjnym. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Droga będzie ogrodzona, bo takie dziś są standardy dla dróg ekspresowych. Ogrodzenie uniemożliwi wejście na jezdnie na przykład leśnym zwierzętom.

Będą wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe i nowe torowisko

Zmodernizowane drogi, chodniki i torowiska tramwajowe. Udogodnienia dla pieszych i rowerzystów, łatwiejszy dostęp do autobusów i tramwajów. Taki ma być natomiast efekt wspólnego przedsięwzięcia miasta i Tramwajów Śląskich, czyli przebudowy głównej osi komunikacyjnej miasta, która rozpocznie się w najbliższych tygodniach.

– Efekt tej inwestycji przyniesie ważną zmianę, którą planowaliśmy i zapowiadaliśmy od kilku lat. Modernizacja linii tramwajowej to uzupełnienie działań związanych z budową centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudową układu drogowego. Te rozwiązania sprawią, że będzie można łatwiej i wygodniej przemieszczać się po mieście, a samo miasto stanie się dla wszystkich bardziej przyjazne i dostępne – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie inwestycji, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię. Prace powinny ruszyć w najbliższych miesiącach, a ich efekt ma być widoczny do końca czerwca 2023 r. W części dotyczącej infrastruktury tramwajowe, inwestycja będzie współfinansowana z pieniędzy unijnych.

– Dlaczego zdecydowaliśmy się na tę inwestycję? Bo chcemy zachęcać mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Zachęcić możemy ich poprzez podnoszenie jakości komunikacji tramwajowej. Przebudowane torowiska umożliwią wprowadzenie do miasta nowoczesnego, niskopodłogowego taboru, który będzie poruszał się z większą prędkością. Jeżeli tramwaje będą jeździć szybciej, częściej, będą wygodniejsze i klimatyzowane, to pasażerowie chętniej z nich skorzystają. Zmodernizowane torowiska dadzą też korzyści otoczeniu, bo zmniejszą hałas i wibracje podczas przejazdu tramwajów – wyjaśnia Bolesław Knapik, prezes zarządu Tramwajów Śląskich S.A.

Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Firmy, które podejmą się tego przedsięwzięcia, zostały wyłonione podczas aukcji elektronicznej. Do przetargu wpłynęły zgłoszenia od sześciu wykonawców, zainteresowanych przeprowadzeniem prac na obu odcinkach. Ich oferty wahały się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 mln zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Podczas licytacji elektronicznej, stopniowo obniżając swoje propozycje wyjściowe, zaoferowali ostateczne ceny, za jakie mogą podjąć się tego zadania.

Skrzyżowanie DK 1 z ul. Kusocińskiego zostało zamknięte. DK 1 jest w trakcie przebudowy do parametrów drogi ekspresowej

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Zmiany na przebudowywanej w ekspresówkę DK 1 w Dąbrowie Górn...

Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy. Pierwszą, za 76,2 mln zł, zrealizuje Silesia Invest sp. z o. o. z Gliwic; drugą, o wartości 75,9 mln zł ZUE S.A. z Krakowa. Inwestycje sfinansuje miasto, które wyłoży 96,3 mln zł, i Tramwaje Śląskie, które przeznaczą 55,8 mln zł. Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej radni podjęli uchwałę, która zabezpiecza pieniądze na realizację tego zadania po stronie gminy.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto