– Skrzyżowanie ul. Poniatowskiego, Konopnickiej i Kolejowej tymczasowo przestało być rondem i wprowadzono na nim ruch jednokierunkowy. Przejazd jest możliwy od ul. Poniatowskiego. W przeciwną stronę można jechać równoległą ul. Kopernika – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika wydziału inwestycji drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.
Zmiana organizacji ruchu spowodowana jest ustawieniem wiertnicy w sąsiedztwie ronda, co wymaga zamknięcia jego części. Normalny ruch powinien zostać przywrócony przed świętami Bożego Narodzenia.
– Na placu budowy trwa wykonywanie konstrukcji muru oporowego, który powstaje z pali zalewanych betonem. Następnie będziemy robić wykop pod pochylnię prowadzącą do tunelu – informuje Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z firmy Nowak-Mosty.
Udostępnienie tunelu pieszym i rowerzystom planowane jest na początek 2022 roku. Do tego czasu mogą korzystać z tradycyjnego przejścia przez tory. Kierowcy nie jeżdżą tamtędy już od połowy września, a chcący przejechać na drugą stronę mają do dyspozycji wiadukt między ul. Graniczną i Łączącą. Docelowo jeździć będą kolejnym tunelem pod torami przy stacji kolejowej, który połączy ul. Kościuszki i Limanowskiego.
Wielkie zmiany. Skorzystają piesi, rowerzyści, kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej
To wszystko elementy budowy centrum przesiadkowego i przebudowy układu drogowego w śródmieściu. W ramach tej inwestycji powstaną też m.in. parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; ronda na skrzyżowaniach istniejących i budowanych dróg. Przebudowane zostaną także perony i tory przy stacji.
Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę, czyli m.in. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym, które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego.
Całym przedsięwzięciem zajmuje się konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej: Nowak-Mosty i Complex. To wynik elektronicznej aukcji z 26 maja 2020 roku, która odbywała się na platformie zakupowej PKP PLK. Inwestycja ma zostać wykonana za 229 mln zł. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.
Prace rozpoczęły się w październiku 2020 r., a wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Modernizację ma przejść również budynek zabytkowego dworca kolejowego z 1888 roku, który stoi dziś zamknięty w śródmieściu. Na jej wykonawcę PKP S.A. wybrały firmę Beger Bau Polska, która ma ją przeprowadzić do końca 2023 r. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać około 200 dworców.
Efekt inwestycji ma usprawnić poruszanie się po Dąbrowie Górniczej. Ronda, tunele i łączniki ulic upłynnią ruch i podniosą bezpieczeństwo jego uczestników. Do centrum przesiadkowego będzie można łatwo dotrzeć rowerem, autobusem albo samochodem, dla którego bez trudu znajdzie się miejsce parkingowe. Stamtąd w podróż poza miasto będzie można wybrać się pociągiem. Przygotowywana jest również nowa siatka połączeń autobusowych, która ma umożliwić szybsze i prostsze dotarcie z dzielnic do centrum, bez konieczności odbywania długich „wycieczek krajoznawczych”.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?